21 Eylül 2018 Cuma

İleri Kitap

DÜŞLER, KABUSLAR VE GELECEK MASALLARI – DOĞU YÜCEL

“Hayallerin adamını anlatmamı istiyorsunuz benden. Öyleyse anlatacaklarımın da hayalî olabileceği konusunda uyarmalıyım sizi. Gerçeğin gölgesinden başka bir şey elde edemeyebilirsiniz konuşmamın sonunda.”

Düşler, Kâbuslar ve Gelecek Masalları’nı okuyunca, Doğu Yücel’in 2000 yılında basılan bu ilk kitabında yolunu çizdiğini göreceksiniz: Düşler yaşamımızın vazgeçilmez bir parçasıdır ve gerçeklik dediğimiz şeyin de dışında değildir. Bu nedenle, geleceğimizi de onlar belirleyebilir.

Büyülü gerçekçilikten bilimkurguya, korku anlatılarından masal edebiyatına uzanan bu öykülerde düşler ve kâbusların hüküm sürdüğü bir dünyaya adım atıyorsunuz. Bu dünyada ölümün eşiğindeki bir tiyatro oyuncusu hayatının en büyülü performansını sahneye koyuyor, uzak galaksilerden gelen bir uzaylı ölümsüzlüğün sırrını insanlığa bahşediyor, içine şeytan giren bir otopark bariyeri mahalleye dehşet saçıyor. Her an her şeyin olabileceği, tuhaf bir boyut burası ama gerçeklikten hiç uzak değil. Sınavların ve kuralların gölgesinde yaşayan gençler, savaşların ve paranın ekseninde dönen bir dünya tüm hikâyelerde karşımıza çıkıyor. Doğu Yücel alacakaranlık kuşağının puslu atmosferinden kimi zaman ürküterek kimi zamansa gülümseterek sesleniyor. (Tanıtım Bülteninden)

 

KÜNYE: Düşler, Kâbuslar ve Gelecek Masalları, Doğu Yücel, Can Yayınları, 2018, 160 Sayfa

RAKAMLAR OYUNU – DAVİD SALLY, CHRİS ANDERSON

Futbol her geçen gün kendini yeniliyor ve bu yenilenmenin merkezinde de rakamlar bulunuyor. Rakamlara doğru şekilde bakıldığında ilk akla gelen favoriler bile artık göz ardı edilebiliyor.

Rakamlar Oyunu'nda eski bir kaleci olan ardından da futbol istatistikleri uzmanına dönüşen Chris Anderson ve davranış analisti David Sally bir araya gelip müsabakanın galibini öngörmek adına rakamların aslında ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor.

Kitap, kornerlerin ne ölçüde değerli olduğu, en çok kaçıncı golün önem arz ettiği, topa sahip olmanın futbolda galibiyete gerçekten de onda dokuz oranında yardım edip etmediği, bir oyuncunun değerinin nasıl ölçülmesi gerektiği gibi soru ve sorunlara isabetli, devrim niteliğinde yanıtlar verip futbolu izlemek ve anlamak için yepyeni bir yol gösteriyor.

Önder Özen'in sunumuyla (Tanıtım Bülteninden)

KÜNYE: Rakamlar Oyunu, David Sally & Chris Anderson, İthaki Yayınları, 2018, 400 Sayfa

KEDİ GİBİ DÜŞÜNMEK VE DAVRANMAK – STEPHANE GARNİER

“Kediler bizi ezelden beri büyüler. Onları gözlemler ve anlamaya çalışırsak o güçlerinde, tavırlarında, özelliklerinde, alışkanlıklarında, küçük deliliklerinde yani huzur içinde yaşamaya ve mutlu olmaya dair yeteneklerinde büyülü bir şeyler olduğunu görürüz.

‘Bugünkü aklımla yirmili yaşlarıma dönmek isterdim…’ Kim bilir kaçımız, gün gelip bunu kendine demiştir. Bizler ancak zamanla ve azıcık bilgelik kazanırken okulları, kitapları, düşünürleri olmayan kediler, hiçbir çerçeveye hapsolmadan, hiçbir referansa bağlanmadan hatta çok da uzun yaşamadıkları, çok fazla tecrübe edinmedikleri hâlde bir nevi doğuştan gelen bilgeliğe sahiptir. Bizlerin pek çok sorgulama, girişim, değişim, tefekkür ve iç gözlem pahasına ancak birkaç kırıntısını tırtıklayabildiğimiz bir bilgelik bu. Ancak altmış yaşından sonra, günün birinde onun gibi, dudaklarımızda bir gülümseme ve iç huzuruyla kurulup ufku izlemek mevkiine erişebilmek için aşılması gereken yol, hayli engebeli olduğu kadar da zahmetli. O ise bunu yapmayı neredeyse doğuştan bilir.

Bizler onların vesilesiyle, onların performansına kısmen de olsa yaklaşarak farklı bir bakış açısı kazanabilir, dünyayı farklı bir pencereden görebilir ve aynı zamanda kendimize dair farklı ve daha gelişkin bir anlayışa erişebiliriz. (Tanıtım Bülteninden)

 

KÜNYE: Kedi Gibi Düşünmek ve Davranmak, Stephane Garnier, Paloma Yayınevi, 2018, 160 Sayfa

BAŞLANGIÇTAN BU YANA SANATIN VE YARATICILIĞIN TARİHİ – ŞENAY SAYIN ALSAN

 Sanat Tarihi’ni incelediğimiz zaman tek başına değil, birçok bilimle iç içe olarak incelememiz gerekmektedir. Bir topluluğun sanat yapıtlarını incelerken öncelikli olarak o topluluğun dini, siyasi rejimi, kültürel yapısı, ekonomik yapısı hatta coğrafyası gibi pek çok etmeni göz önünde bulundurmamız gerekmektedir. Bu nedenle, devlet yapısının ve inançların, sanat eserinde payları olduğunu görüyoruz.

Bir sanat eseri incelenirken kolektif bir çalışma görülür. Antropologlar, zoologlar, botanikçiler, kimyacılar, jeologlar, sanat tarihçileri, arkeologlar, fizikçiler ve daha birçok bilim adamı birlikte çalışır. Tarihlendirme yöntemi olarak radyo karbon yani C-14, karbon atomunun ayrışmasını ölçme yöntemi kullanılır.

Sanatın nasıl doğduğu konusunda, elimize geçen kesin bir bilgi yoktur. Günümüzde sanatsal kaygıyla yapılan resimler ile mağaralarda yapılan resimler arasında ne gibi farklar olabilir? Mağara resimleri de sanatsal amaçla mı yapılmıştır? O resimleri yapanlara sanatçı diyebilir miyiz? Öncelikle mağara resimlerinin sanatsal bir kaygıyla yapılmadığı oldukça açıktır. (Tanıtım Bülteninden)

KÜNYE: Başlangıçtan Bu Yana Sanatın ve Yaratıcılığın Tarihi, Şenay Sayın Alsan, Gece Kitaplığı, 2018, 410 Sayfa

BİR LEYLEĞİN ANILARI – RAMAZAN TEKİNEL

Leylekler kasabaya her zamankinden erken göç etti. Yuvalarını onarmaları, yumurtlamaları, kuluçkaya yatmaları gerekiyordu. Ama leylekler, yuvalarına giderken karşılarına çıkan elektrik telleri nedeniyle büyük tehlike altındaydı. Derken iki çocuk çıkageldi ve leyleklerin yaşamını değiştirecek umut dolu günler başladı. İletişim kurmanın, yardımlaşmanın önemini anlatan bu hikâyeyi okurken leyleklerin yaşamına dair ilginç bilgiler de edineceksiniz. (Tanıtım Bülteninden)

KÜNYE: Bir Leyleğin Anıları, Ramazan Tekinel, İş Bankası Kültür Yayınları, 2018, 96 Sayfa

HOZAT – KOLEKTİF

Hozat, benzerleriyle kıyaslandığında küçük bir kasaba olmasına rağmen Dersim coğrafyasında çok önemli olaylara sahne olmuş tarihi bir mekandır. 16. yüzyıl Osmanlı kayıtlarında Çemişgezek Sancağı’nın 50 haneli orta büyüklükte bir Ermeni köyü olarak yer almış; 19. yüzyılda ise Dersim Sancağı’nın merkezi haline gelmiştir. Hozat’ın idari merkez olarak seçilmesi ve sonrasında yaşanan süreç Dersim tarihi açısından önemli ipuçları sunmaktadır. Farklı kültürlerin ve dillerin toplanma yeridir Hozat. Belli başlı Alevi Ocaklarına ev sahipliği yapmış bir “idrak” mekanıdır. Bu bakımdan Hozat sadece bu kitaba değil, sinemaya, edebiyata ve sosyal bilimlerin diğer dallarına konu olmayı derinden hak etmiş bir toplumsal coğrafyadır. Elinizdeki kitap bu yolda atılmış mütevazi bir ilk adımdır.

Abbas Tan – Abdurrahman Önen – Ali Haydar Çavuş – Alişan Akpınar –

Ayhan Bilgin – Cemal Taş – Cihan Söylemez – Çağrı Karakoç –

Dilek Kızıldağ Soileau – Erdener Önder – Ergin Dikme –

Haydar Karataş – Kamber Kaya – Kazım Arık – M. Ali Sağlam –

Mehmet Ali Kankotan – Mehmet Celal Baykara –

Mehmet Tevfik Emre – Mehmet Yıldırım – Mehtap Tosun –

Ozan Doğan – Ömür Şenol – Polat Erdoğan – Serhat Bozkurt –

Serhat Halis – Şükrü Aslan – Turabi Saltık –

Vicdan Baykara – Yavuz Semerci – Zeliha Hepkon

(Tanıtım Bülteninden)

KÜNYE: Hozat, Kolektif, Ütopya Yayınevi, 2018, 496 Sayfa